محمد صادق فاضل

بایگانی

اوقات شرعی

قائم مقام پژوهشکده فقهی حوزه علمیه شهرستان بابل در نشستی صمیمانه با طلاب مدرسه علمیه امام حسن مجتبی (علیه السلام) پژوهشکده را برای ایشان معرفی کرد.
حجت الاسلام محمد صادق فاضل در ابتدای سخن خود گفت: طلاب حوزه علمیه بورسیه امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) هستند. همانگونه که در قانون بورسیه، نهاد بورسیه کننده، هزینه تحصیل دانش‌پژوه را به شرط تعهد فعالیت برای همان نهاد پرداخت می‌کند، در حوزه‌های علمیه، امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) طلاب را بورسیه می‌کند و به همین جهت طلاب موظف هستند پس از پایان تحصیل، در خدمت نهاد حوزه باشند و مشغول به فعالیت‌هایی شوند که کارکرد اجتماعی طلاب محسوب می‌شود.
وی در ادامه بیان داشت: به حکم روایت نبوی العلماء ورثة الأنبیاء، طلاب و روحانیون وارثان انبیاء هستند و همانند ایشان موظف هستند در یکی از این سه رشته مشغول به فعالیت شوند:
1. رشته اول پژوهش و تحقیق است. انقلاب اسلامی مدعی حکومت‌داری بر اساس مبانی اسلام است. اما وقتی اداره حکومت بر اساس اسلام باشد لازم است اقتصاد، روانشناسی، حقوق، علوم سیاسی، علوم اجتماعی و دیگر علوم آن نیز اسلامی باشد. بنابر این برای به دست آوردن تمدن اسلامی باید گزاره‌های دینی را از لابلای آیات و روایات به دست آورند و این نیازمند پژوهش و تحقیق است.
2. تبلیغ دومین رشته حوزوی است. حوزه و روحانیت تنها متصدی فرهنگ‌سازی در نظام اسلامی است. لذا طلاب و روحانیون باید برای ترویج نماز، تشویق به ازدواج، پیش‌گیری از طلاق و شلوغ شدن زندان‌ها تلاش کنند.
3. در کنار پژوهش و تحقیق، برخی از امور اجرایی نیز به عهده طلاب و روحانیون است مثل قضاوت و برخی کارهای اداری مربوط یه امور حوزویان، مانند اداره‌جات حوزوی، مدیریت مدارس علمیه و ...
قائم مقام پژوهشکد فقهی افزود: هر یک از طلاب به فراخور استعدادی که خداوند به آنها عطا کرده است، و به حکم آیه «إن شکرتم لأزیدنّکم» لازم است شکر نعمت استعداد را به جا آورده و در یکی از سه گرایش مشغول به فعالیت شوند.
وی بیان داشت: هر طلبه ـ جدا از کارکردی که انتخاب می‌کند ـ لازم است پژوهش و تبلیغ را آموزش ببیند و در حد تسلّط فرا بگیرد. چون بر فرض، اگر محقق شود، باید در ایام ویژه تبلیغ به مسافرت تبلیغی برود؛ و اگر مبلّغ است باید برای به دست آوردن حرف‌های نو، جهت ارائه به مردم، تحقیق و پژوهش کند.
حجت الاسلام محمد صادق فاضل در پایان گفت: پژوهشکده فقهی حوزه علمیه شهرستان بابل با عنایت به لزوم و ضرورت آموزش پژوهش به طلاب، در نظر گرفته است یک دوره آموزش پژوهش برای طلاب علاقه‌مند برگزار کند. این دوره از سی‌ام بهمن شروع شده و تا نوزده بهمن ادامه دارد.
قائم مقام پژوهشکده فقهی در نهایت تضمین داد اگر کسی در این دوره به طور منظم شرکت کند و تکالیف پژوهشی را به درستی انجام دهد، در پایان دوره و برای جشنواره علامه حلی (ره) یک مقاله وزین ارائه خواهد داد.
وی افزود: پژوهشکده فقهی برگزاری این دوره را وظیفه خود می‌داند به همین جهت شرکت در این دوره کاملاً اختیاری است. ولی برای اینکه پژوهشکده آمار شرکت‌کنندگان را بداند علاقه‌مندان برای شرکت در این دوره، نزد معاونت پژوهش مدرسه خود ثبت نام کنند.

۹۴/۱۱/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی