محمد صادق فاضل

بایگانی

اوقات شرعی

۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

کرسی آزاداندیشی با عنوان «نقش طلبه در حماسه سازی اقتصادی» در مدرسه علمیه فیضیه مازندران توسط حجت الاسلام محمد صادق فاضل، طرح زیزی و اجرا شد.
در این جلسه، که به جهت شعار سال «سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» برگزار شد، حجت الاسلام حسین تقی پوز، امام جمعه بخش گتاب، نقش طلبه را در حماسه سازی اقتصادی تشریح کرد.

پس از بیان دیدگاه‌ها توسط حاضرین جلسه به دست داور داده شد تا به جمع‌بندی بحث بپردازد و صحبت جناب حجت اسلام تقی‌پور حول این چند محور بود:
1. از فرمایشات خوب دوستان بهره وافی بردیم و از دست‌اندرکاران که به تحقق منویات مقام معظم رهبری پرداختند و این جلسه بسیار مهم را راه‌اندازی کردند تشکر می‌کنیم.
2. واژه حمس که ماضی آن به سه شیوه تلفظ شده و مضارع آن به دو صورت به معنای شدّت و صلابت است. پس حماسه یعنی کار، از کار عادی بالاتر انجام شود و در انجام آن شدّت و صلابت به خرج داده شود
3. حماسه عرصه‌های گوناگونی دارد که بحث ما پیرامون حماسه اقتصادی است. 
4. اولین گام در حماسه اقتصادی مشخص کردن تفاوت بین اقتصاد اسلامی و اقتصاد متعارف غربی است. که مهمترین تفاوت این است که اقتصاد اسلامی وحی‌مدار است ولی محور اقتصاد غربی بر پایه سود است.
و همچنین نگاهی تطبیقی و مقارن به فقه معاملات شیعه با اهل سنت. از آن جهت که اهل تسنن زودتر به حکومت رسیدند، فقه شیعه حاشیه بر فقه اهل تسنن است به همین دلیل اقتصاد ما هم باید حاشیه بر اقتصاد حاکم بر غرب باشد
5. گله از حوزه‌های علمیه داریم که دین‌مدارانه حرف می‌زنند ولی سکولارانه عمل می‌کنند.
6. پنج محور نقش طلبه در خلق حماسه اقتصادی
الف. تبیین نگاه اسلام و حوزویان به عنوان شارحان مبانی اسلامی به اقتصاد در سه عرصه تولید، توزیع و مصرف
ب. جهت دهی به اقتصاد مثل نگرش ما به ثروت
ج. دفاع در کنار نقد سازنده از متصدیان اقتصاد در حکومت اسلامی
د. تبیین و تشیید نظریه‌های حاکم اسلامی
هـ. توحید و معادمحور کردن اقتصاد


۰ نظر ۲۷ خرداد ۹۲ ، ۱۰:۱۰