محمد صادق فاضل

بایگانی

اوقات شرعی

۸ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

چکیده
در باب ضمانت، حقی که می‌توان از آن ضمانت کرد باید در ذمه ثابت شده باشد. مثالهای واضحی برای این شرط وجود دارد مانند ثمن در عقد نسیه، مبیع در عقد سلف و ثمن در مدت خیار. اما در برخی موارد، فقیهان در صحت و جواز ضمانت از حقی، اختلاف نظر دارند. این اختلاف زمانی است که عمل عامل به پایان نرسیده باشد، ولی عامل درخواست ضمانت دارد. سبب اصلی این تفاوت فتوا، اختلاف در ثبوت و عدم ثبوت حق است. اجرت در جعاله یکی از این موارد است که در کلام فقها در صحت و جواز ضمانت از آن تفاوت فتوا دیده می¬شود. این بحث یکی از مواردی است که قائلان به صحت ضمان ما لم یجب به آن تمسک کرده‌، گفته‌اند از آنجا که ضمانت اجرت در عقد جعاله ضمان ما لم یجب است و صحیح است، پس ضمان ما لم یجب صحیح خواهد بود. با اثبات عدم صحت ضمانت اجرت در عقد جعاله، بخشی از دلیل قائلان به صحت ضمانت ما لم یجب مخدوش خواهد شد. این مقاله به روش تحلیلی، با مراجعه به کتب معتبر فقهی ادله قائلان به صحت ضمانت اجرت در عقد جعاله و قائلان به عدم صحت این ضمانت را بررسی می‌کند. تحقیق حاضر به این نتیجه می‌رسد که ضمانت از اجرت در عقد جعاله صحیح نیست.


کلید واژه
ضمانت، عقد جعاله، اجرت، ضمان ما لم یجب

۰ نظر ۳۱ تیر ۹۴ ، ۲۰:۳۱

چهارمین نشست از سلسله نشست های علمی پژوهشگران حوزه علمیه شهرستان بابل، با موضوع  «قرآن در نهج البلاغه» ، با ارائه پژوهشگر آن، حجت الاسلام و المسلمین نادر تقی تبار، برگزار شد.
این پژوهش که در قالب پایان نامه سطح سه با همین عنوان دفاع شد، توسط حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم طاهری ارزیابی گردید.
دبیر علمی این نشست، جناب حجت الاسلام محمد صادق فاضل، در ابتدای این نشست و قبل از تشریح جلسه بیان داشت: 
«امروزه پیشرفت سرسام آور علم و تکنولوژی به خصوص فن آوری های نوین به بحث تحقیق و پژوهش علوم، سرعت چشمگیر داده است.
ابزارهای نو و پیشرفته در هر علمی مسیر کنکاش و جستجو را برای دانش پژوهان هموار ساخته است.
همین مسئله سبب دسترسی آسان به منابع معرفتی، علوم و یافته های علمی شده است. بدون شک در حوزه نیز راهکارهایی برای برجسته سازی و اهتمام به مسئله پژوهش اندیشیده شده و زمینه سازی هایی انجام شده است. اما هنوز جایگاه تحقیق و پژوهش در حوزه های ما تثبیت نشده است.
به همین جهت و برای ایجاد انگیزه در طلاب جوان و آشنایی آنها با مسائل پژوهش و تحقیق در علوم حوزوی این نشست علمی تشکیل شده است»

۰ نظر ۲۹ تیر ۹۴ ، ۱۶:۲۸

چکیده
یکی از مباحثی که فقهاء در کتب فقهی در بحث ضمان مطرح می‌کنند این است که حق مضمون، مالیت داشته و در ذمه ثابت شده باشد. اگر مالی این شرایط را داشت می‌توان از آن ضمانت کرد و در غیر این صورت ضمانت آن صحیح نیست. در برخی حقوق در فقه واضح است که می‌توان از آن ضمانت کرد یا نمی‌توان، ولی در برخی موارد به راحتی نمی‌توان حکم به صحت یا عدم صحت ضمان کرد. یکی از این موارد مشکوک، ضمانت جایزه در عقد سبق و رمایه است. این بحث یکی از مواردی است که قائلان به صحت ضمان ما لم یجب به آن تمسک کرده‌اند‌. با اثبات صحت ضمانت جایزه مسابقه، تأییدی بر مدعای قائلان به صحت ضمانت ما لم یجب خواهد بود. این مقاله به روش تحلیلی، اقوال قائلان به صحت و عدم صحت ضمانت جایزه مسابقه، و همچنین بررسی جواز و لزوم عقد مسابقه را بررسی می‌کند. تحقیق حاضر، در نتیجه، ضمانت جایزه مسابقه را جایز می‌داند.


کلید واژه
ضمانت، عقد مسابقه، سبق و رمایه

۰ نظر ۲۵ تیر ۹۴ ، ۲۰:۲۹

کتاب «من و کتاب» (بیانات مقام معظم رهبری پیرامون کتاب و کتابخوانی) در مدرسه علمیه فیضیه مازندران، توسط حجت السلام محمد صادق فاضل به مسابقه گذاشته شد.
در این مسابقه که برای طلاب شرکت کننده در ششمین دوره تابستانه مدرسه فیضیه برگزار شد، از سه نفر برتر، با اهدای جوایزی، تقدیر شد.

۰ نظر ۲۳ تیر ۹۴ ، ۱۴:۲۰

نشست علمی در مدرسه علمیه فیضیه مازندران توسط حجت الاسلام محمد صادق فاضل، طرح ریزی و برگزار شد.
این نشست با موضوع کتاب «المکاسب» بود که استاد محترم، حجت الاسلام محمد هادی فاضل، این کتاب وزین شیخ انصاری را واکاوی کرده، نقاط قوت و ضعف آن را بیان داشت.

۰ نظر ۲۱ تیر ۹۴ ، ۱۶:۱۰

نشست علمی با موضوع «منبع شناسی کتاب البهجه المرضیه و مغنی الأدیب» توسط حجت الاسلام محمد صادق فاضل در مدرسه علمیه فیضیه مازندران، طرح ریزی و برگزار شد.
حجت الاسلام جواد آسه، استاد ادبیات عرب مدرسه حضرت معصومه (سلام الله علیها) قم، در این نشست منابع کتاب شرح سیوطی را این موارد ذکر کرد:
منابع کتاب البهجه المرضیه
۱٫ الکافیه (ابن مالک): چون الفیه خلاصه کتاب الکافیه است پس یکی از منابع کتاب سیوطی الکافیه و شرح آن می‌باشد و اجمال شرح سیوطی را می‌توان با مراجعه به شرح کافیه حل کرد.
۲٫ التسهیل(ابن مالک): که خود ابن مالک، ابن عقیل، و ابن حیان بر این کتاب شرح زده‌اند.
۳٫ شرح العمده
۴٫ شروح الالفیه و مناهجها و الخلاف النحوی فیها
۵٫ مقاصد الشافیه فی شرح الخلاصه الکافیه
۶٫ شرح المکهودی
۷٫ شرح الاسمونیه
۸٫ شرح الصبیای
۹٫ هم الهوامع
۱۰٫ کتاب های شروح جدید بر الفیه مثال‌های خوبی دارند که برای تدریس مفید است
۱۱٫ أوضح المالک
۱۲٫ التصرع
۱۳٫ مکررات مرحوم مدرس

۰ نظر ۱۶ تیر ۹۴ ، ۱۵:۴۲

نشست علمی با موضوع «روش‌شناسی و روش نحوآموزی در حوزه بر اساس کتاب البهجه المرضیه و مغنی الأدیب» توسط حجت الاسلام محمد صادق فاضل در مدرسه علمیه فیضیه مازندران، طرح ریزی و برگزار شد.
حجت الاسلام جواد آسه، استاد ادبیات عرب مدرسه حضرت فاطمه معصومه (علیها سلام) قم، در این نشست بیان داشت:
هدف از فراگیری هدایه و صمدیه تسلط بر تطبیق قواعد نحوی است به همین جهت باید هنگام آموزش هدایه و صمدیه تمام توان را باید صرف برای تطبیق قواعد نحوی روی آیات، روایات، متون عربی و… کرد. البته باید جزوه تمرینی شامل آیات، روایات و متون به صورت هدفمند و مناسب با سطح فراگیران تهیه شود.
البهجه المرضیه تجمیعی است از آرای ابن مالک در کتاب های شرح کافیه، شرح التسهیل، شرح العمده و نکت علی مقدمه ابن حاجب
سیوطی از تألیف کتاب البهجه المرضیه این اهداف را دنبال کرده است:
الف. ارائه روش استنباط قواعد نحوی.
ب. طرح قواعد نحوی به صورت گسترده.
ج. استفاده از قواعد توجیهی.
د. طرح اختلافات نحویان و بیان مواجهه ابن مالک با این اختلافات با استفاده از مبنای ابن مالک بر اساس دانش نحو.
علم اصول نحو: در کنار علم نحو علم دیگری به نام اصول نحو وجود دارد. نسبت اصول نحو به نحو، همانند نسبت اصول فقه به فقه است یعنی اصول نحو مشتمل بر یک اصول و قواعدی است که قواعد نحوی بر اساس آنها استنباط و استخراج می ‌شود. این علم شامل چهار مبحث است:
الف. سماع (از قرآن و قرائات، روایات، شعر، نثر و ضرب المثل).
ب. قیاس.
ج. اجماع.
د. استصحاب.
با فراگیری هدایه و صمدیه و بدون گذراندن مقدمه‌ای شامل مباحثی مانند تاریخ نحو ، مکاتب نحوی و… نمی‌توان به فراگیری شرح سیوطی رداخت، بلکه باید دوازده جلسه مقدماتی آموزش دیده شود.
اختلاف در قواعد نحوی ناشی از:
الف. اختلاف مکاتب نحوی.
ب. اختلاف مبانی نحویان.
ج. اختلاف در تطبیق قواعد نحوی بر آیات و روایات و… .
مفهوم‌شناسی دو اصطلاح قاعده نحوی و قاعده توجیهی:
قواعد نحوی: قاعده‌ای که در تمامی موارد به کار می‌رود و مختص به باب خاصی از نحو است.
قواعد توجیهی: قاعده‌ای که در تمامی موارد به کار می‌رود و مختص به باب خاصی از نحو نیست.
به ابن هشام گفتند یک کتاب تفسیری بنویس گفت مغنی کفایت می‌کند. از این رو «مغنی اللبیب» کتابی تفسیری است.
ابن هشام وقتی به آیه‌ای می‌رسد، همه مفردات آن را ترکیب نمی‌کند؛ چون این سطح کتاب صمدیه و هدایه است. بلکه همانندشرح سیوطی در مقام بیان و اثبات قواعد نحوی و افزون بر این درصدد بیان بطبیق قواعد نحوی از سوی نحویان و مفسران و نقد و نظر درباره آنها است.
ابن هشام در مغنی اللبیب نشان می‌دهد که فقط با استفاده از علوم ادبی (لغت، صرف، نحو و بلاغت) نمی‌توان به مراد جدی خداوند متعال از آیات دست یافت بلکه باید از قرائن دیگر، مثل آیات دیگر، سیاق آیه، شأن نزول و مانند اینها استفاده کرد.
در میان علوم ادبی( لغت، صرف، نحو، بلاغت) نحو از همه مهم تر است زیرا تا جمله تشکیل نشود، لغت و صرف اهمیت پیدا نمی‌کند و بلاغت هم معنا نخواهد داشت.

۰ نظر ۱۴ تیر ۹۴ ، ۱۵:۴۹

در راستای برگزاری اولین جشنواره استانی علامه حلی، اولین جلسه مشترک حوزه علمیه استان مازندران، حوزه علمیه شهرستان بابل و حوزه علمیه خواهران استان مازندران در دفتر حوزه علمیه شهرستان بابل برگزار شد.
در این جلسه که مدیران حوزه ها به همراه معاونین پژوهشی حضور داشتند، از حجت الاسلام محمد صادق فاضل به عنوان قائم مقام پژوهشکده فقهی حوزه علمیه شهرستان بابل و عضو شورای پژوهشی این حوزه برای همفکری و انتقال تجربیات ایشان در زمینه برگزاری جشنواره علامه حلی دعوت شد.
حجت الاسلام محمد صادق فاضل، نحوه برگزاری جشنواره و قوانین و ضوابط این جشنواره را برای اعضای جلسه تشریح کرد.

۰ نظر ۰۸ تیر ۹۴ ، ۰۶:۴۸