محمد صادق فاضل

بایگانی

اوقات شرعی

۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

حجت الاسلام محمد صادق فاضل در کارگاه آموزشی «اصول و روش تحقیق»، که از طرف پژوهشگاه علوم و فناوری ایران (ایرانداک) برگزار شد، حضور فعال داشته است.

۰ نظر ۳۱ مرداد ۹۵ ، ۱۸:۱۳

چکیده
اقتصاد مقاومتی یکی از مهمترین گونه های اقتصاد اسلامی در سال های اخیرکه مورد توجه ویژه محققان، اساتید و مقام معظم رهبری بوده است که با نام گذاری سال جدید به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، این امر ملموس تر گردید. کشور ما در عرصه های اقتصادی و فرهنگی با مشکلات و موانع حادی روبرو است که به نظر می رسد با یک فرهنگ مناسب اقتصادی، می توان موانع را در مسیر پیشرفت نظام مقدس اسلامی برداشت. بنابراین برای حرکت به سمت آرمان های انقلاب اسلامی الگویی بهتر از اقتصاد مقاومتی نخواهیم یافت. پژوهش حاضر به روش تحلیلی، با تکیه بر مبانی نظری و با استفاده از تفاسیر، مراجعه به کتب فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و مقالات علمی پژوهشی و استفاده از بیانات رهبری در پی پاسخ به این است که نقش غدیر در ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی را بررسی نماید. از یافته های تحقیق حاضر می توان با استفاده از پیام های غدیر به تاثیر گذاری نقش غدیر در ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی پی برد و به این نتیجه رسید که اگر در جوامع امروزی بتوان از واقعه غدیر و حوادث آن الگو برداری کرد اساس و بنیان این جامعه محکم و استوارمی گردد و می توان اقتصاد مقاومتی همراه با اقتصادی اسلامی داشت. همچنین می توان فرهنگی که برگرفته از واقعه غدیر باشد را ترویج و گسترش داد. 

کلیدواژه
غدیر- اقتصاد مقاومتی- فرهنگ- رهبری- اعتماد به نفس- صرفه‌جویی- عدالت- اعلان و تبلیغ حق

۰ نظر ۳۱ مرداد ۹۵ ، ۰۰:۰۱

دوره دانش افزایی اساتید حوزه های علمیه در مجتمع نرجس خاتون برگزار گردید.
این دوره که توسط معاونت آموزش حوزه های علمیه طرح ریزی شد، در سه رشته: مهارتهای تدریس، ادبیات عرب، و فقه و اصول برگزار گردید.
اساتید اصلی رشته فقه و اصول این دوره، که حجت الاسلام محمد صادق فاضل در این رشته حضور فعال داشته است، عبارت بودند از حجج اسلام و مسلمین:
مجید حبیبیان نقیبی (دکترای اقتصاد اسلامی)
مجتبی فاضل (معاون آمار و بررسی حوزه های علمیه و مدیر مؤسسه آموزش عالی تربیت مدرس)
یدالله مقدسی (پژوهشگر پژوهشکده تاریخ و سیره پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدیر گروه فقه پژوهشگاه علوم وحیانی اسراء)
هادی حسین خانی (معاون تهذیب حوزه های علمیه)

۰ نظر ۲۱ مرداد ۹۵ ، ۱۹:۳۵

کمیسون تربیت و اخلاق مجمع عالی بسیج شهرستان بابل، در اتاق فرماندهی سپاه ناحیه بابل برگزار گردید. در این جلسه که با حضور، رئیس مجمع عالی بسیج شهرستان بابل، فرمانده سپاه ناحیه بابل و نمایندگان تمامی اقشار بسیج ناحیه بابل برگزار گردید، راهکار ترویج فرهنگ نماز در سطح شهرستان بابل بررسی شد.

۰ نظر ۱۲ مرداد ۹۵ ، ۱۸:۴۲

کلاس «رسم طلبگی» از سلسله کلاسهای میثاق طلبگی، در دوره اختبار تهذیبی مدرسه علمیه فیضیه مازندران توسط حجت الاسلام محمد صادق فاضل برگزار شد.
در این کلاس که برای طلاب سطح عالی و طلاب سیکل، به صورت مجزا، برگزار شد، استاد مدرسه علمیه فیضیه مازندران، طلبه و طلبگی را برای طلاب شرکت کننده در این دوره تشریح کرد.

۰ نظر ۱۰ مرداد ۹۵ ، ۱۸:۴۶

با دعوت معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا (س) بابل، حجت الاسلام محمد صادق فاضل کارگاه روش تحقیق را برای اعضاء کانون پژوهشی این مدرسه برگزار کرد.
این کارگاه به مدت چهار جلسة دو ساعت و نیمه، با هدف تدوین مقاله برای ارائه به هفتمین اجلاس بین المللی دکترین جهانی دهه غدیر، در مدرسه علمیه الزهرا (س) برگزار می شود.

۰ نظر ۰۴ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۴۹

جلسه شورای پژوهشی سطح دو حوزه علمیه خواهران استان مازندران، صبح امروز، در مدرسه علمیه عصمتیه بابل، تشکیل شد.
در این جلسه که با موضوع عوامل انگیزشی خواهران طلبه برای حضور در هسته‌های پژوهشی برگزار گردید، حجت الاسلام محمد صادق فاضل دیدگاه خود را بیان داشت.

کارشناس شورای پژوهشی سطح دو حوزه علمیه خواهران استان مازندران گفت: قبل از ارائه راهکار باید آسیب شناسی کرد که:
1. چه کسانی وارد این هسته‌ها می‌شوند و چه کسانی خارج می‌شوند؟
2. اینکه خارج می‌شوند به خاطر دلایل شخصی است یا به خاطر مشکلات طرح است؟
3. آیا مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان به اندازه کافی از ایشان حمایت نمی‌کند؟
اگر این آسیب‌ها مشخص شود خیلی راحت‌تر می‌توان تصمیم گرفت که چه عوامل انگیزشی برای اعضای هسته در نظر گرفت.

اما چند راه‌کار کلی وجود دارد:
انگیزه بر دو نوع است: انگیزه درونی و انگیزه بیرونی، انگیزه درونی نیز بر دو قسم است: انگیزه معنوی و انگیزه انسانی. مرکز مدیریت باید از همه انواع انگیزه‌ها برای پای کار نگه داشتن خواهران طلبه استفاده کند.
انگیزه درونی معنوی، به این معناست که طلبه باید بداند کیست، کجاست و در آینده چه کارکردهای اجتماعی می‌تواند داشته باشد. اگر طلبه، حداقل بداند که پنج سال به هزینه امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) تحصیل کرده است، اگر قانون بورسیه را هم بخواهیم رعایت کنیم، باید پنج سال تعهد خدمت بدهد. یکی از فعالیت‌ها برای انجام تعهد خدمت، پژوهش است.
برای انگیزه درونی انسانی، باید موضوعاتی را برای طلبه تصویب کرد که در زندگی‌اش کاربرد شخصی داشته باشد. اگر طلبه در زندگی شخصی خود دچار مشکلی باشد، راه‌حل آن مشکل را باید به عنوان موضوع پژوهش به او ارائه داد. از آنجا که طلبه با آن مشکل درگیر است، همین امر سبب می‌شود تا انگیزه فعالیت پژوهشی و حضور در هسته‌های پژوهشی داشته باشد.
اما انگیزه بیرونی، به حمایت‌های مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان برمی‌گردد. توضیح اینکه: هر انسانی طالب کمال است، حال این کمال یا ثروت است، یا قدرت، یا شهرت و یا ... . از آنجا که نمی‌توان تشخیص داد که طلبه کدام مورد را برای خود کمال می‌داند باید در جلسات توجیهی معجونی از تمامی این موارد به او ارائه داد و از ثروت، قدرت، شهرت و ... ای که پژوهش برای طلبه به ارمغان می‌آورد صحبت کرد.

حجت الاسلام محمد صادق فاضل، پیش از بیان دیدگاه خود، طرح پیشنهادی تربیت پژوهشگر، که به مؤسسه آموزش عالی الزهرا (س) بابل ارائه شده بود را تشریح، و از آن دفاع کرد. 


۰ نظر ۰۴ مرداد ۹۵ ، ۰۹:۳۰